Escenari de transicions
Els
resultats de les darreres eleccions al Parlament de Catalunya demanen
un exercici de reflexió atenta, per la complexitat dels elements en
joc, que no es limiten a l'objectiu soberanista, i per l'escenari no
fàcil que deixen per a la governabilitat. Cal afinar, entre tots, la
capacitat de lectura de la realitat, en les seves diferents
dimensions, per estar a l'alçada de les circumstàncies —clarament
històriques— en què ens trobem, i dels reptes que planteja.
Per
la meva part, considero que la interpretació del vot ha de tenir en
compte un triple procés de transició, destinat a modificar els
equilibris i les dinàmiques de l'escenari polític i social en els
propers anys.
En
primer lloc, cal recordar que aquestes han estat les primeres
eleccions realment convocades per la gent. El missatge de l'11 de
setembre d'enguany no era únicament que un poble volia decidir sobre
la seva independència, sinó també que estava disposat a assumir un
protagonisme polític nou en relació als seus representants. Per
dir-ho ràpid: ara, més que mai, la gent sap organitzar-se, ja no
depèn dels mitjans d'informació oficials, les seves opinions
circulen de manera lliure per la xarxa i es creuen de manera
transversal, en un debat ric i productiu. I la política
representativa ja no es pot fer d'esquenes a aquesta realitat. Tenim
aquí, doncs, la primera transició implícita, però fonamental, que
afecta la manera de concebre i practicar la política. Em sembla que
l'encert d'Artur Mas ha estat el d'entendre que aquella mobilització
modificava
el seu mandat,
i demanava un nou pronunciament, a través del vot, per afinar la
comprensió de les demandes dels electors, i de les relacions de
força per tirar endavant la transició nacional —la segona i més
explícita, almenys en l'agenda electoral. Es pot pensar, aquí, que
hi hagués un càlcul d'interès, per tal de sortir reforçat com a
candidat i com a partit i, de pas, amagar un llistat de malifetes que
tampoc seria curt de detallar; però, de la mateixa manera, cal
reconèixer a Mas una dignitat francament meritòria en assumir
políticament una circumstància nova, que venia des de fora del
Parlament, i jugar-se-la, davant del món, amb valentia.
Si
la jugada no li ha sortit rodona, tal com molts s'esperaven, és
perquè també estem immersos en una tercera transició, de tanta
envergadura que de vegades costa de veure-la: és el pas cap a una
economia més sostenible en un context d'escassetat creixent, al qual
arribem en les pitjors circumstàncies, que són les d'un endeutament
crònic, perpetrat principalment per un grup molt limitat
d'individus, però que recau sobre el conjunt de la població amb un
pes enorme. El resultat és que el sobiranisme fa un clar gir cap a
l'esquerra, perquè hi ha molta gent que no està disposada, en nom
d'un estat propi, a seguir empassant-se determinades polítiques
neoliberals, que no tenen recança en desmantellar l'estat social per
fer quadrar balanços tramposos. L'entrada al Parlament de la CUP —la
novetat més interessant d'aquest torn electoral— és un senyal de
vitalitat del carrer i serà garantia, al meu entendre, d'una major
interacció entre l'àmbit de la representació política i el de la
mobilització social.
La
interpretació dels resultats hauria de creuar, doncs, aquestes claus
de lectura: la majoria sobiranista no ha perdut força, com li
agradaria creure als de Madrid, sinó que es decanta més a
l'esquerra i consolida aquí les seves posicions. Això no posa cap
entrebanc al full de ruta cap a una consulta sobre la independència
de Catalunya, però sí planteja dificultats en configurar les línies
polítiques d'un govern que haurà de ser, per grat o per força,
molt més atent, sensible i obert a les demandes de la societat,
exposada a un desgast terrible des de fa quatre anys. En aquest
aspecte, les posicions de partida entre CiU i ERC són força
distanciades, i per tant caldrà un gran esforç negociador. Però
les circumstàncies demanen aquest tipus d'entesa, i tant de bo
tinguem polítics prou clarividents com per definir unes línies
d'actuació concretes que permetin sumar voluntats més enllà, fins
i tot, d'aquest pacte simple. Abans de tenir estat propi, és ara
quan cal fer polítiques d'estat, en defensa, en primer lloc, de la
ciutadania i de les seves condicions de vida i de treball.
Un
discurs a part el mereix el PSC, una força política que, al meu
entendre, està patint una terrible pèrdua de discurs propri sobre
cada una d'aquestes transicions que esmentava: massa lent i poc
receptiu en renovar les seves formes de fer política, a causa d'una
cultura d'organització jeràrquica i obsoleta, del tot allunyada de
la gent; lamentablement desplaçat del discurs nacional, a causa del
seu vincle excessiu amb un PSOE que, per la seva banda, accentua un
perfil cada cop més regressiu, de manera que la bandera federalista,
aixecada al darrer moment, mostra una falta de credibilitat absoluta
des de la pròpia realitat interna; i finalment, del tot alié a un
raonament seriós sobre la necessitat de canviar en profunditat les
coordenades del model econòmic. Que, en aquestes circumstàncies,
hagi perdut només vuit diputats, em sembla una mena de miracle
degut, possiblement, a l'abnegació d'una militància que a cada nova
convocatòria electoral està disposada a oblidar tots els greuges
per tancar files al voltant d'una idea que, en algun moment, també
deu haver estat una passió. El perill és que el partit consideri
aquest resultat com un argument vàlid per no canviar, per aparcar un
cop més la necessitat de renovar-se de dalt a baix, i preferir, com
sempre, viure del record de les glòries del passat i de fórmules de
màrqueting polític cada vegada més desgastades.
Seria,
al meu entendre, extremadament important que el PSC definís una
posició clara davant al tema del dret a decidir, amb independència
del que puguin dir Rubalcaba i companyia, i sense buscar massa
excuses en la legalitat institucional. En moments de transició, el
que pesa és la voluntat política, no les normes establertes. Si el
PSC se suma a la idea que la democràcia ben entesa vol dir escoltar
el que vol la ciutadania, haurem fet un progrés important. D'altra
banda, qualsevol ambigüetat en aquest punt em sembla que no farà
altra cosa que preparar el proper daltabaix electoral d'aquesta
formació política, que va camí de quedar-se com una closca buida.
Darrera
reflexió: seria interessant saber si els resultats haurien estat
diferents amb una llei electoral pròpia. Aquesta, també, hauria de
ser una prioritat d'aquesta legislatura.
27.11.2012
1 Comments:
Stefano, estic d'acord amb el què dius. Ben precís i clar. Espero que el seny domini a la rauxa, que no surti l'esquirol de torn, i malmeti les possibilitats de formar un equip de govern capaç de fer front a les ambigüitats que, segur, es produiran. Gràcies, un petó, Montserrat
Publica un comentari a l'entrada
<< Home